STRUKTIV

Kvalitetsverktyg för skolan

Menu
  • om Struktiv
  • arkivet
  • verkstan
  • samarbete
  • kontakt

OM STRUKTIV

Struktiv är en oberoende webbplats som samlar, vidareutvecklar och delar konkreta, praktiska lösningar för grundskolan. Den riktar sig mer till skolans ledare, utvecklare och kvalitetsansvariga, än till de som arbetar direkt med eleverna, men är förstås öppen för alla som är intresserade av kvalitetsarbete. Här hittar du verktyg, rutiner, checklistor, mallar, processer, policys och översikter – praktiskt stöd som får skolans vardag att fungera bättre. Om du vill veta mer om mina tankar runt Struktiv eller om mig som driver den här webbplatsen, kan du läsa den längre versionen.



Få mer tid och energi till det viktiga

Pedagogerna är hjärtat i skolans kvalitet, det är i klassrummen och på fritids som det märks hur bra verksamheten verkligen är. När skolan är välorganiserad och allt det praktiska fungerar, kan de som möter eleverna lägga mer av sin energi på elevernas lärande.



Dela och återanvänd

Mycket av det vi gör i skolan återkommer och är ofta snarlikt hos olika skolor. Om vi blir bättre på att systematiskt spara det vi gjort och dela med oss, slipper vi återuppfinna samma hjul varje ny termin. Allt som finns i Struktivs arkiv är fritt att använda och anpassa enligt principerna för Creative Commons.



Det är inte tanken som räknas

Inspiration och kreativa diskussioner är viktiga, men vi måste också få saker gjorda. Goda idéer är inte så mycket värda om de stannar på ritbordet – det är när vi går från ord till handling som vi påverkar elevernas lärande. Det mesta i Struktivs arkiv är konkreta lösningar som kan användas direkt, alltså inte generella råd eller modeller.



Systematik och struktur

En skola med tydliga rutiner skapar lugn, trygghet och långsiktighet både för vuxna och barn. När den praktiska vardagen fungerar tillräckligt bra, finns utrymme för att pröva nya grepp. På det sättet blir ordning och reda inte en begränsning utan en förutsättning för kreativ utveckling.



Mer ledstänger än ramar

Det behövs mycket frihet för att engagerade pedagoger ska kunna utveckla nya metoder. Att erbjuda stöd, snarare än att peka med hela handen, ger utrymme för uppfinningsrika alternativ och inbjuder till delaktighet. Samtidigt brukar erfarna pedagoger välkomna bra lösningar, eftersom genomarbetade verktyg gör deras uppdrag lättare.


STRUKTIV 2021 . Powered by WordPress

Den här sidan använder cookies, om du vill fortsätta klickar du på knappen.Ok, jag förstår